Tänkte göra ett till inlägg pga. att jag har fixat till något som heter Burek och det är en Bosnisk Paj. Dom blir enormt goda och kanske är en liten annan typ av paj än vad vi brukar vara vana vid. :) Jag kan ju säga på det samma att dom blev ju inte så mörka/ljusa som dom ser ut på bilden. För detta är ju taget med mobil camera och egentligen så blev dom ganska så fina. Inte svarta heller som de ser ut här. :D Ska försöka ta bättre bilder nästa gång ja postar nått med mat :3 För hur skall jag annars få er att försöka er på dom`? ;) 
.
 
Detta behöver du: 

Deg:
500g Belje mjöl typ-400
1 msk salt
1 msk olja
2 dl ljummet vatten

Fyllning:
500g köttfärs
2 gula lökar
salt, grovkornig svartpeppar
(går att byta ut fyllningen till något annat man vill ha i) 

Vattenlag:
2 dl vatten
75 g margarin
1 tsk salt

Källa/Kock: Belje

 
Gör så här:

1. Blanda alla ingredienser i en skål och bearbeta dem till en smidig deg. Låt den vila under tiden som fyllningen tillagas.

2. Hacka lök och blanda den med köttfärs och kryddor i en bunke. 

3. Blanda ihop vattenlagen och koka den i 5 minuter.

4. Dela degen i 3 delar, kavla ut varje del till en tunn platta. Pensla med olja och dela den i fyra längder. Fördela köttfärsen
längs långsidorna på varje längd och vik över in mot mitten till långa rader rullar. Ringla ihop dem till bullar.

5. Lägg pajerna på en djup plåt, grädda dem i mitten av ugnen i 225 grader i 30 minuter. Tag ut plåten och häll på
vattenlagen.

6. Värm pajerna i ugn ca 3 minuter.

Servera med en grönsallad och creme fraîche.

.

( I Min fyllning hade jag spenat och grynost. Blev helt okej. Fast nästa gång så lägger jag nog istället skinga eller köttfärs. :)

Här nedan slipper ni till sidan jag tog receptet från:

Burek - Bosnisk paj

Recept :3 Kommentera
Tänkte göra ett till inlägg pga. att jag har fixat till något som heter Burek och det är en Bosnisk Paj. Dom blir enormt goda och kanske är en liten annan typ av paj än vad vi brukar vara vana vid. :) Jag kan ju säga på det samma att dom blev ju inte så mörka/ljusa som dom ser ut på bilden. För detta är ju taget med mobil camera och egentligen så blev dom ganska så fina. Inte svarta heller som de ser ut här. :D Ska försöka ta bättre bilder nästa gång ja postar nått med mat :3 För hur skall jag annars få er att försöka er på dom`? ;) 
.
 
Detta behöver du: 

Deg:
500g Belje mjöl typ-400
1 msk salt
1 msk olja
2 dl ljummet vatten

Fyllning:
500g köttfärs
2 gula lökar
salt, grovkornig svartpeppar
(går att byta ut fyllningen till något annat man vill ha i) 

Vattenlag:
2 dl vatten
75 g margarin
1 tsk salt

Källa/Kock: Belje

 
Gör så här:

1. Blanda alla ingredienser i en skål och bearbeta dem till en smidig deg. Låt den vila under tiden som fyllningen tillagas.

2. Hacka lök och blanda den med köttfärs och kryddor i en bunke. 

3. Blanda ihop vattenlagen och koka den i 5 minuter.

4. Dela degen i 3 delar, kavla ut varje del till en tunn platta. Pensla med olja och dela den i fyra längder. Fördela köttfärsen
längs långsidorna på varje längd och vik över in mot mitten till långa rader rullar. Ringla ihop dem till bullar.

5. Lägg pajerna på en djup plåt, grädda dem i mitten av ugnen i 225 grader i 30 minuter. Tag ut plåten och häll på
vattenlagen.

6. Värm pajerna i ugn ca 3 minuter.

Servera med en grönsallad och creme fraîche.

.

( I Min fyllning hade jag spenat och grynost. Blev helt okej. Fast nästa gång så lägger jag nog istället skinga eller köttfärs. :)

Här nedan slipper ni till sidan jag tog receptet från: